EZANLARI DUYDUĞUN HALDE NAMAZ KILMAYAN GÖNÜL TAŞIYORSAN KENDİNE BİR SALA OKU

(Toplumsal İlişkiler 280)


يَٓا اَيُّهَا الَّذ۪ينَ اٰمَنُٓوا اِذَا نُودِيَ لِلصَّلٰوةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا اِلٰى ذِكْرِ اللّٰهِ وَذَرُوا الْبَيْعَۜ ذٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ اِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
Ey iman edenler! Cuma günü ezan okunup namaza çağrıldığınız zaman, derhal işinizi gücünüzü bırakıp Allah’ı anmaya gelin! Eğer bilirseniz, bu sizin için her türlü dünyevî kazançtan daha iyidir.” (Cuma/9)

Namaz bir diriliş ve eylem. Allah’tan başkasına ram olmamayı, yalnızca O’na kulluk etmeyi simgeler. Onun dimdik ayakta tutulması, ikame edilmesi kılınmasından önemlidir.

Namazın nasıl ikame edileceği ya da insanı ikame eden(düzelten) bir namazın nasıl olması gerektiği ile ilgili önemli bir ölçüyü Mü’minun suresinin ilk iki ayetinde bulabiliriz: “Mü’minler muhakkak felaha(kurtuluşa) ermişlerdir. Zira onlar,namazlarında huşu içinde(kalbi ve bedeniyle tam teslimiyet halinde) dirler,” ayetinde geçen huşu kelimesi  tam bir boyun eğiş ve bu boyun eğişin gerektirdiği eylemleri sergilemek, diğer bir ifade ile kalpler Allah korkusuyla dolu, uzuvlar sakin ve mutmain olarak namaza durmak, bütün himmetini bir merkezde toplayarak, Allah’tan başkasından yüz çevirmek, gözünü namaz kıldığı yerden ayırmamak anlamlarını içermektedir. Taha suresinin 14. ayetinde Beni hatırlamak/ anmak için namazı ikame edin buyuran Rabbimiz, Ankebut suresinin 45.ayetinde de Sana vahyedilen kitabı oku ve namazı ikame et; çünkü namaz çirkin ve kötü işlerden alıkor. Allah’ı zikretmek en büyük şeydir. Allah yapıp ettiklerinizi bilir. buyurarak namazla hedeflenenin yüksek bir ahlak seviyesine erişmek olduğunu, bunun da ancak hayatımız boyunca her daim Allah’ı hatırlamaya ve anmaya vesile olan namaz ile mümkün olduğuna işaret eder. Allah’ı hatırda tutmak, namaz ve ahlaki olgunluk arasındaki bağlantılara dikkat çekilir. Mehmet Akif merhum Allah’ı hep hatırda tutarak O’na hesap vereceği bilinci içinde olan insanın ancak yüce bir ahlaka erişebileceğini şu mısralarında bakınız ne güzel ifade eder: Ne irfandır veren ahlaka yükseklik, ne vicdandır; Fazilet hissi insanlarda Allah korkusundandır. Yüreklerden çekilmiş farz edilsin havfi Yezdan’ın Ne irfanın kalır te’siri kat’iyyen, ne vicdanın

Meryem suresindeki “Onlardan sonra öyle bir nesil geldi ki, namazı zayi ettiler ve nefislerinin arzularına uydular” şeklinde gelen 59.ayeti kerime namazı hayatından çıkaranların, böylelikle Allah’ı anmayı, hatırda tutmayı ihmal edenlerin; insanın arzuları ve hevesleri üzerindeki kontrolünün bir yansıması olan ahlaki seviyeyi kaybedeceklerini haber vermektedir. Üzerinde çok düşünmemiz gereken bir bağlantı var burada Bu ayet bize aynı zamanda önemli bir sorumluluğumuzu da ikaz ediyor; namazını ikame etme gayretindeki nesillerden olmak yetmez, namazını ikame eden (dosdoğru kılan) nesiller yetiştirme gayreti de boynumuzun borcu bilinmelidir.

Ezanlara kayıtsız kalıyorsan, osesleri umursamıyorsan üstadın dediği gibi;ezanları duyduğun halde namaz kılmayan bir gönül taşıyorsan, kendine bir sela oku!” en iyisi mi.

Şemsettin ÖZKAN

09.03.2021 KONYA

KAYNAKLAR

1-kuran.diyanet.gov.tr

2-kuranmeali.com

3-beykozguncel.com (Ayşenur Kapusuz “Namazı kılmayınız ikame ediniz” yazısından alıntı

EZANLARI DUYDUĞUN HALDE NAMAZ KILMAYAN GÖNÜL TAŞIYORSAN KENDİNE BİR SALA OKU” için 1 yorum

  1. İlla namaz illa namaz. Allah ım bizi ve neslimizden gelecekleri namazı dosdoğru kılarlardan eyle. Amin

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir