(Toplumsal İlişkiler 537)
كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْۚ وَعَسٰٓى اَنْ تَكْرَهُوا شَيْـٔاً وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْۚ وَعَسٰٓى اَنْ تُحِبُّوا شَيْـٔاً وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْؕ وَاللّٰهُ يَعْلَمُ وَاَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَࣖ
“(Ey mü’minler!) Hoşunuza gitmediği (rahatına ve dünya hayatına düşkün nefislerinizin istemediği) halde, (imtihan sırrı, haysiyet ve hürriyetinizin korunması amacıyla) Kıtal (savaşıp vuruşmak)
üzerinize yazıldı (farz kılındı). Aslında hoşlanmadığınız bir şey, belki de sizin için hayırlıdır; sevdiğiniz ve arzuladığınız bir şey de, olur ki sizin için şerli ve zararlıdır. (Her şeyin doğrusunu ve hayırlısını) Allah bilir, siz bilmezsiniz.” (Bakara/216)
Hz. Mevlana “hazineyi hiç bilinen yere koyarlar mı? Sen lütfun içinde kahrın, kahrın içinde de lütfun gizli olduğunu bil” derken bilemediğimiz olayların perde arkasını anlatır. Bize göre hakkımızda hayır gibi gözükenin şer olabileceği, şer olarak gözükenin de hayır olacağına işaret eder. Bu yüzden Allah’ın lütfunun da kahrının da hoş olduğu izah etmeye çalışır.
Aziz Hüdaî hazretleri de; “hoştur bana senden gelen, ya gonca veyahut diken! Lütfun da hoş kahrın da hoş” der. Öyle ki
• Hakk’tan gelen lutuf, gaflette olan kişiyi öyle şaşırtır ki, o Hakk’ın kahrını düşünmemek cinayetini işler de daima güleceğini zanneder.
• Ötekine gelen kahır da ona ümitsizlik verir. 0 zavallı ye’se kapılır, bunalıma girer. 0 kahrın arkasındaki lütfu düşünemez.
Aslında kahırda ilahî bir lütuf gizlidir. Hz. Mevlana Dîvan-ı Kebîr’nin başka bir yerinde: “Gamdan, kahırdan daha tatlı, daha mübarek bir şey olamaz. Bunun karşılığı sonsuzdur” der. (Dîvan-ı Kebîr, c. VI, s. 265) Hz. Mevlana Mesnevî’de de bu konuya bir çok , kere temas etmiştir. (Bkz. Mevlana, Hayatı, Şahsiyeti, Fikirleri, Ötüken yay., s. 270)
Bir
Mesnevî beytinde;
“Paha biçilmez akîk pislik içinde
gizlendiği gibi, Hakk’ın kahrı içinde lütuf gizlenmiştir.”
(Mesnevî, c. V, no. 1665) Başka bir Mesnevî beytinde
de; “Onun hoş olmayan
tecellîsi canıma hoş gelir. Gönlümü inciten, kıran sevgiliye
canım” feda olsun.” (Mesnevî, c. I, no. 1771) diyerek
aynı konuya dikkatleri çeker.
• Aşk, esirgeyen bir şefaatçidir. Ikisini de görür, gözetir, korur.
• Allah’ım, bu aşkı bize lütfettiğin için sana şükürler olsun. Biliyorum ki, senin kahrında bize sonsuz lütuflar var.
• Şükürde kusurumuz olsa bile aşk nankörlüğe bile bakmaz. Onu bile hoş görür.
• Bu aşk, ya kevserdir, ya ab-ı hayat; ömre sonsuzluk vermede, insanı ölümsüz yapmaktadır.
• Aşk, Allah ile insan arasında bir peygamber gibidir. îkisinin arasında gelir gider, birbirinden haberler getirir götürür.
•
Yeter
artık sus, bunu ayet ayet okuma, zaten ayeti de aşk tefsir eder.
“Sevgiyle acılar,
tatlılaşır; bakırlar altına dönüşür.
Muhabbetle
tortular, berraklaşır; dertler, şifa verir.
Muhabbetle ölü,
canlandırılır. Sevgiyle padişah, köle yapılır.” (Mesnevî,
II/ 1529-1531)
Şemsettin ÖZKAN
06.12.2021 DOĞANŞEHİR
KAYNAKLAR
1-kuran.diyanet.gov.tr
2-kuranmeali.com
3-pixabay.com
4-islamasevgi.wordpress.com