(Toplumsal İlişkiler 1504)
وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُؕ اِدْفَعْ بِالَّتٖي هِيَ اَحْسَنُ فَاِذَا الَّذٖي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَاَنَّهُ وَلِيٌّ حَمٖيمٌ
“(Elbette) İyilikle kötülük asla bir olmaz. Sen (insanları Hakka davet ederken, şahsına yapılacak) kötülükleri en güzel şekilde karşıla (ve savuşturmaya çalış). O zaman (bir de bakarsın ki) aranızda düşmanlık bulunan kimse bile, sanki sıcak ve sadık bir dost oluvermiştir.” (Fussilet/34)
İyilik karşılık beklemeksizin yapılan yardım şeklinde sözlüklerde karşılık bulur. Hele bir de Allah’ın hoşnutluğunu kazanmak için olursa mükemmelin de üstü olur.
Kötülük (şer) ise genellikle derin ahlaksızlığı belirtmek için kullanılır. Kötülük aynı zamanda doğaüstü bir güç olarak da tanımlanmıştır. Kötülüğün tanımları, güdülerinin analizi gibi değişir. Bununla birlikte, genellikle kötülükle ilişkilendirilen unsurlar, menfaat, bencillik, cehalet veya ihmal içeren dengesiz davranışlardır.(vikipedia)
Şeyh Edebali; “iyiliğe iyilik her kişinin işi, kötülüğe iyilik er kişinin işi, iyiliğe kötülük ise, şer kişinin işidir” derken insanın iyilik ve kötülük karşısında durumunu ele alır.
İnsanların çoğu, iyiliğe iyilikle verme konumunda oldukları için, herkesin yaptığı bir davranış olarak algılanır. Bunu yapmak beklenen bir davranış biçimidir.
Ama gördüğü kötülüğe rağmen karşısındaki muhatabına iyilik yapan mert, delikanlı ve yiğit insanların işidir. Bu tip insan çok değildir. Ancak bu insanlara gıpta edilir.
Bir de yapılan iyiliğe kötülükle cevap verenler vardır ki, bunlar şerli insanlardır. Çok tehlikelidirler. Sınır tanımazlar, despot, kalleş, karaktersiz ve adi insanlardır. Kadir kıymet nedir bilmezler. Toplumun bozulması da daha çok bu insanların davranışlarındaki bozguncu anlayışta gizlidir. Bunlara karşı dikkatli olmak gerekir.
Şemsettin ÖZKAN
08.08.2024 GÜZELYALI
KAYNAKLAR
1-kuran.diyanet.gov.tr
2-kuranmeali.com
3-pixabay.com