BİZ HEM KURTLARIN DOYMASINI HEM DE KOYUNLARIN SAĞ KALMASINI İSTİYORUZ

(Toplumsal İlişkiler 1664)

كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَعَسٰٓى اَنْ تَكْرَهُوا شَيْـٔاً وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسٰٓى اَنْ تُحِبُّوا شَيْـٔاً وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللّٰهُ يَعْلَمُ وَاَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ 

“(Ey mü’minler!) Hoşunuza gitmediği (rahatına ve dünya hayatına düşkün nefislerinizin istemediği) halde, (imtihan sırrı, haysiyet ve hürriyetinizin korunması amacıyla) Kıtal (savaşıp vuruşmak) üzerinize yazıldı (farz kılındı). Aslında hoşlanmadığınız bir şey, belki de sizin için hayırlıdır; sevdiğiniz ve arzuladığınız bir şey de, olur ki sizin için şerli ve zararlıdır. (Her şeyin doğrusunu ve hayırlısını) Allah bilir, siz bilmezsiniz.” (Bakara/216)

Tolstoy; “biz hem kurtların doymasını, hem de koyunların sağ kalmasını istiyoruz” derken, insanın ikiyüzlülüğünü adeta yüzüne çarpar. Hem şiş yanmasın, hem de kebap.

          İnsanlar sözde orta yolu bulacağız derken, her şeyi berbat ederler. Öyle ki bu orta yolu bulmalarda iş, ehven-i şere (kötünün iyisine) varıp dayanması, doğrusu benim açımdan çok can sıkıcı. Kötülerin içinden, doğru olmayanların içinden, seçim yapmak gerçekten acı.

          Yukarıda geçen ayet hem bize şer bildiklerimiz hiç hoşumuza gitmediğimiz şeylerin içinde hayır, hayır bilip hoşumuza gidenlerin içinde de şer olabileceğini söylemiyor mu? Yarı kötü şer, yarısı iyi diye bir şey anlatmıyor. Şer ise şer hayır ise hayır olduğunu, ancak insanın yanılabileceğini, öngörüsünde yanılmalar olabileceğini çok net ortaya koyuyor. Bir şeye net tavır koyulmuyorsa bilhassa politikada buna çok başvuruluyor burada bilin ki ehveni şer kötüler içinde en az kötüyü tercih etme işlemine başvuruluyor demektir. 

          Durum böyle olunca sağ gösterip sol vuranlar meydana çıkıp; “bende aslında sendenim amma…” deyip, başımıza bela kesiliyorlar. Hz. Ali (r.a); “en tehlikeli düşman, bize benzeyip de bizden olmayandır” buyururken, aldatanlar içinde, sağ gösterip sol vuranların, en sıkıntılıları olduğunu anlatır. Çünkü bunları ayırt etmenin zorluk derecesini kestirmek çok zordur. En yakınındakinin bile sana düşman olduğunu bilemezsin.

         Bir Sümer atasözünde denildiği gibi; “çobanın kaval sesine kanıp, yaylaya gittiğini zanneden koyunlar, mezbahaya gittiklerini hiçbir zaman anlayamadılar.” Maalesef aldanan aldanana. 

         Öyle bir çağ ki, devir; tilkiyle plan yapıp, kurtla avlanan, sonra da koyunla oturup yas tutanların devri. At izi it izine karıştı. Kimin ne mal olduğu belli değil. Kim ne iş yapar, kiminle iş tutar, yaptığı kimin işine yarıyor, bir bilebilsek anlayacağız ne mal adam olduğunu. Bir şeye harbiden eğri eğri, doğru doğru, demediğimiz sürece çok çekeceğimiz var, bu kötülerin içinden en az kötüyü seçmek eğilimlerimizden.

Şemsettin ÖZKAN
15.01.2025 GÜZELYALI

KAYNAKLAR
1-kuran.diyanet.gov.tr
2-kuranmeali.com
3-pixabay.com
4-suskunduvar.com

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir